woensdag 21 mei 2014

"Een gewone dag hoor. Niets aan de hand!"

Vandaag zijn mijn leerlingen op stage. 1 dag gaan ze kijken bij het bedrijf welke ze zelf hebben gevonden, wat aansluit op hun eigen projectwerk. Zo gaat er een jonge dame naar de plaatselijke schoenmaker. Haar project gaat over schoenen en dit vond zij een leuk bedrijf. Trots stuurt ze me een 'appje' om te laten weten dat ze het heel erg naar haar zin heeft. "Mijn interview ging heel goed en ik heb 15 euro gekregen van de eigenaar! Alleen, omdat hij vond dat ik goed met de klanten om ging!"
Mijn bedenkingen als 'oud' filiaalmanager komen naar boven. Het is een stage, mag zij dan wel 'betaald' worden, ze is net 13?!? Ik besluit om er geen probleem van te maken. "Wat leuk! Dan heb je het vast heel goed gedaan!" Veilig antwoord en een blije leerling.

Een dag als deze is voor mij als juf toch een beetje...tja, hoe zal ik het zeggen....dubbel. Ik laat mijn kindertjes los, de grote boze wereld in. Ze gaan zelfstandig op pad om een kijkje te nemen bij verschillende bedrijven uit de buurt.
Ik ben thuis en ga maar even de hond uitlaten. Mijn hoofd leeg maken. Even geen juf zijn, maar Border Collie -eigenaar en die moet stuiteren (net als leerlingen overigens. Ik voel u denken: die zijn hetzelfde!). Zo'n zes keer per dag wel te verstaan! Uit een pand om de hoek zie ik water naar beneden stromen. Een waterval is er niets bij. Een wasmachine aan het lekken? Een waterkraan open laten staan? Mijn naïve hersenen malen als ik in mijn ooghoek de buurvrouw-kapster Emmi zie bellen. "Het stroomt echt heel hard hoor meneer. Het is misschien toch handig als u even komt kijken. Het is tenslotte uw gebouw. Ja zeg, ik heb ook mijn werk. Nou, als u belooft nu te komen, dan bel ik meteen even de politie" In het Papiaments vertelt zij tegen een medewerkster uit haar kapsalon dat de buurman maar raar is. Hij had geen zin om te komen!
Als ik na 30 minuten weer langs loop, zie ik dat er al een aardig zwembad aan het vormen is op de straat. Politie komt om de hoek (ja, Timo zit aan de riem. was ik toevallig niet vergeten!!), de eigenaar van het pand ook. "Ja hoor, het staat ook hier vol met die zooi", zegt hij boos. De lucht die uit het pand komt is verschrikkelijk. Voor mij dan. Ik moet namelijk niets van die planten hebben. De eigenaar gooit een aantal wietplanten het raam uit, zo op de straat naast mijn hondje en Fleur de kat. Fleur schrikt en blaast tegen de agenten die naast haar staan. "Ze vindt wiet ook niet leuk", zeg ik nog. Gelukkig konden de agenten er om lachen.

Weer een Appje als ik thuis kom. Een andere leerling loopt stage bij een dierenarts en ze is nu aan het helpen bij een operatie. Ik zie op de foto een hondje liggen met een grote snee in zijn buik. UIt zijn mond een grote slang en mijn leerling heeft groene scrubs aan. De leerling lacht op de foto. Ik zie dat ze dit prachtig vindt! Zou mij niets verbazen als dit haar aankomende baan gaat worden.
Twee foto's van een leerling die in de keuken van een restaurant stage loopt. Hij mag een eigen recept maken en staat trots met een grote koksmuts op zijn hoofd op de foto. Dit worden hele leuek verhalen morgen tijdens de pick-me-up!

Na 3 uur loop ik weer met hondje Timo langs het nu heel erg stinkend pand om de hoek. Ook Fleur is weer van de partij. Een grote vrachtwagen met schredder staat over de stoep. Timo wordt al zenuwachtig. Er staat iets in zijn weg wat daar niet hoort, wat nu!
Ik trek hem mee de straat op. "Voor nu mag dat even hondje. Is goed. Left." Tja, ik heb nu eenmaal een Border Collie, dus zijn commando's hebben we hem aangeleerd in het Engels. De agenten, die nog steeds bij de plaatselijke waterpoel staan, zien Fleu de lapjeskat aan komen lopen. Fleur ziet de vrachtwagen, de grote planten, de chauffeur en de werkmeneer die alle planten een kopje kleiner aan het maken is. Fleur neemt een sprong en gaat op haar gemak in de vrachtwagen kijken. Alle planten krijgen een keurende blik van Fleur. Even een kopje geven tegen de hardwerkende meneer en dan weer mee de hond uitlaten. De agenten kijken hun ogen uit en beginnen te lachen. Aandacht, denkt Fleur en die agentenbroeken zien er wel heel schoon uit. Veel te schoon. Fleur geeft ook hen een kopje en loopt dan door naar Timo, die nog steeds staat te wachten. Timo krijgt geen kopje, maar een flinke pets van een van haar poten. Ze rent hard weg in de hoop dat Timo haar achterna gaat.

Thuis lees ik nog meer berichtjes. Leerlingen hebben het naar hun zin gehad. Op drie mannen na heeft iedereen even laten weten hoe het is gegaan op deze dag. Fijn. Nu heb ik toch het gevoel dat ik er even bij was. dat we even bij elkaar waren in de klas, even elkaars gezichten zien.


Weer drie uur later. Buren staan op straat te kijken naar het nog natte pand. Blaadjes liggen op de straat naast het kleine poeltje wat nog over is van het zwembad van vanmorgen. "Erg he, zijn vast weer van die buitenlanders", hoor ik een meneer zeggen. Dat interesseert mij niets en Timo al helemaal niet! We lopen door. Er staat nog steeds politie en Fleur besluit om die agenten eens even voor haar te laten werken. Languit gaat ze in het pad liggen naar het pand. Zo dat iedereen haar wel moet zien! De grote stoere agent kan haar niet weerstaan en gaat haar aanhalen. Fleur heeft haar zin. Ik loop maar door, want Timo wilt echt even rennen! "Wel een leuk beestje hoor", zegt hij. Nog geen seconde later slaat ze de grote agent met een poot vol nageltjes. De meneer zijn hand is kapot. Gelukkig een klein beetje. Dat heb ik weer! Doet mijn hondje niets, is mijn kat gevaarlijk! De agent lacht. "Een echte lapjeskat he! Doet die van mij ook hoor." Met een rood hoofd loop ik door. Ik ga strakjes wel via een andere kant naar huis. Wie weet wat die gekke kat nu weer uit haalt!
Gelukkig. Avond. Eten koken en nog wat repetities maken.  Morgen gelukkig weer een gewone lesdag....pffff..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten